Tuesday, November 24, 2009

En studie

Jeg hadde gitt meg selv tre minutter til å studere øret hennes. Hun satt rett foran og litt til venstre for meg i eksamenslokalet, og hadde håret i en hestehale, slik at det høyre øret hennes var synlig fra der jeg satt. Jeg begynte med å estimere størrelsen på øret. Det var tydelig at det ikke var ekstremt i hverken den ene eller den andre retningen, såvidt jeg kunne anslå var øret hennes rent omfangsmessig så gjennomsittlig som det er mulig å oppfatte med det blotte øye. I en kontrast til dette stod derimot proporsjonene innen selve ørets oppbygning. Hvis det skal sies at hun i aller høyeste grad hadde et gjennomsnittlig øre i størrelse, var det også et uomtvistelig faktum at øreflippen antok en anelse gal størrelse relativt til resten av øret. Det som likevel gjorde sterkest inntrykk etter en grundig kikk var de utsøkte buene man kunne finne igjen i hele ørets oppbygning. Alt fra det indre av ørets irrganger, til den ubrutte svaiende formen langs kanten vitnet om et perfeksjonistisk håndverk. Den estetiske nytelsen ble kun nedtonet av en øreflipp som så uregjerlig hadde antatt en overdimensjonert størrelse, og med største selvfølgelighet forsøkte å sabotere noe som ellers kunne beskrives som berusende vakkert. I ren bestyrtelse over dette konsentrerte jeg blikket om formene på innsiden av øret. Her var det ingen forstyrrende detaljer som ikke passet inn, ei heller kunne jeg se noen antydninger til noe overordnet mønster. Istedenfor kunne man ane et kreativt kaos, et koldtbord av snirklinger og avløpere, som tilsammen vevde et meget tiltalende hele. For å ikke bli helt fortapt i detaljene rev jeg blikket løs fra midte nav øret hennes og tok et overblikk over helheten nok en gang. Det var da det slo meg. Øreflippen var slett ikke det uestetiske gravhullet jeg først antok, det var tvert imot dens lett overdrevne størrelse, og dermed kontrasten til de fine linjene på innisden av øret, som gjorde at øret i sin helhet fikk frem en nesten enestående skjønnhet. Uten øreflippen hadde dette øret kun vært et dumt og plumpt forsøk på å være noe vakkert. Denne plutselige innsikten ga meg nesten en følelse av ekstrem oppstemthet, og jeg bestemte meg for å vie nok en gang tre minutter av eksamenstiden til et grundigere studie av øret hennes.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home